zdrowie dna miednicy

Jak dbać o zdrowie dna miednicy w toalecie i zwiększyć efektywność wizyt u fizjoterapeuty uroginekologicznego?

Strona główna » Blog » Ginekologia estetyczna » Fizjoterapia uroginekologiczna » Jak dbać o zdrowie dna miednicy w toalecie i zwiększyć efektywność wizyt u fizjoterapeuty uroginekologicznego?


Prawidłowe nawyki dnia codziennego są równie ważne jak specjalistyczne wizyty u fizjoterapeuty. Nawet codzienne sesje u terapeuty mogą nie dawać odpowiednich efektów, jeżeli będziemy powielać błędy, które szkodzą naszemu ciału. Dlatego warto zapoznać się z 5 zasadami, które mają duży wpływ na funkcję mięśni dna miednicy i mogą zapobiec pojawieniu się problemom uroginekologicznym lub ich dalszemu postępowi.

Odczekaj, jeżeli czujesz częste parcie na mocz

Spróbuj nie iść od razu do toalety, jeżeli niedawno oddawałaś mocz. Powinniśmy korzystać z toalety średnio co 3 godziny, czyli 6-8 razy w ciągu dnia. Jednorazowa porcja moczu natomiast powinna wynosić ok. 250 ml. Parcie może przeminąć po wykonaniu kilka ćwiczeń oddechowych i możliwe jest powstrzymanie tego odruchu na następne 30 minut lub godzinę.

Nie idź do toalety na zapas

Oddając mocz bez odczuwania potrzeby, odzwyczajamy organizm od kontrolowania mikcji i predysponuje to w przyszłości do odczuwania pełnego pęcherza przy jego niewielkim wypełnieniu.

Unikaj kichania i wydmuchiwania nosa podczas oddawania moczu

Zwiększa się wtedy ciśnienie, które niekorzystnie wpływa na nasze dno miednicy osłabiając je.

Przerywanie strumienia moczu jest szkodliwe

Kiedyś nazywano taką praktykę ćwiczeniem mięśni dna miednicy. Dziś wiemy, że może to doprowadzić do infekcji i zapalenia pęcherza. Dzieje się to dlatego, bo mocz znajdujący się w pęcherzu jest jałowy,
a podczas mikcji mocz z pęcherza trafia do cewki moczowej, w której występują bakterie. Wykonując napięcie mięśni dna miednicy zatrzymujemy mocz, który cofnie się wraz z bakteriami z cewki do pęcherza.

Nie spiesz się i nie przyj podczas wypróżniania

Przy odpowiedniej pozycji i rozluźnieniu oddawanie moczu i kału nie wymaga parcia. Jeżeli to robisz – podwyższasz ciśnienie śródbrzuszne, które może doprowadzić do obniżeń narządów miednicy mniejszej i osłabienia mięśni dna miednicy. Po zakończeniu i wstawaniu z toalety napnij mięśnie Kegla, aby pobudzić je do funkcji.

Nie siedź długo w toalecie

Mięśnie dna miednicy w takiej pozycji są rozciągnięte i łatwiej je przeciążyć, dlatego niewskazane jest przedłużanie pobytu w toalecie. Skup się na wykonywaj czynności i nie przeglądaj w międzyczasie telefonu, nie czytaj czasopism. 

5/5 - (2 głosów)

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*